Siłowanie na łapę to konkurencja nie tylko dla silnych mężczyzn - na rękę mogą zmierzyć się również kobiety. Jak co roku jest kilka kategorii wagowych, ale są również tzw. kategorie OPEN - znaczy to tyle, że zapisać się może każdy odważny, gdyż nie obowiązują tu żadne limity wagowe. Wszystkich entuzjastów zapraszamy zatem do Rakora w kortowiadowy piątek na godzinę 16 i życzymy powodzenia! Więcej szczegółów w regulaminie.
REGULAMIN SIŁOWANIA NA ŁAPĘ
ZASADY OGÓLNE
1. Organizatorem "Siłowania na łapę" jest Wydział Matematyki i Informatyki
2. Zgłoszenia należy wysyłać na adres [email protected] najpóźniej do 11 maja 2009 roku (do godz. 24:00)
3. W zawodach mogą brać udział studenci (dzienni i zaoczni) posiadający ważną legitymację studencką oraz pracownicy naukowi UWM w Olsztynie (w kategoriach open mogą brać udział wszyscy chętni, którzy ukończyli 18 rok życia i zgłoszą swój udział w określonym terminie- patrz pt.2)
4. Zawody rozpoczną się 15.05.2009 (piątek) o godzinie 16:00 w klubie studenckim Rakor
5. Wszyscy zawodnicy są zobowiązani do zachowania trzeźwości podczas trwania zawodów. Po złamaniu tego zakazu organizator zastrzega sobie prawo do dyskwalifikacji zawodnika
6. Zawodnicy mogą brać udział w następujących kategoriach:
- mężczyźni do 75 kg na prawą rękę
- mężczyźni do 85 kg na prawą rękę
- mężczyźni powyżej 85 kg na prawa rękę
- mężczyźni kategoria open na prawą rękę (dla wszystkich chętnych!!!)
- mężczyźni kategoria open na lewą rękę (dla wszystkich chętnych!!!)
- kobiety kategoria open na prawą rękę (dla wszystkich chętnych!!!)
7. Kategorie mogą ulec zmianie w zależności od zgłoszonej liczby osób
8. Ważenie odbędzie się przed rozpoczęciem zawodów
9. W kategoriach open mogą brać udział wszyscy chętni (także zawodnicy startujący w innych kategoriach)
10. Zawody rozgrywane bedą na specjalnie przygotowanym stole
11. Zawody rozgrywane będą w systemie "do dwóch przegranych" Ogólne zasady wyglądają następująco:
- Na początku losowane są pary
- Osoby, które wygrają przechodzą do grupy A, te które przegrają do grupy B
- Osoba bez pary przechodzi szczęsliwym losem dalej (zarówno w grupie A jak i B)
- Przegrani z grupy A przechodzą do grupy B
- Przegrani z grupy B odpadają z dalszej rywalizacji
- W półfinale walczy wygrany z grupy B i przegrany z ostatniej walki w grupie A
- W finale walczy wygrany z grupy A i wygrany z półfinału
Poniżej przykład rozegrania zawodów przy 11 startujacych osobach:
12. Kolejność startu zawodników ustalona zostanie poprzez losowanie
13. Zawody będzie oceniać dwóch sędziów (sędzia główny i sędzia boczny)
14. Kwestie sporne rozstrzyga sędzia główny zawodów
15. W czasie zawodów swoich sił będą mogli spróbować chętni z publiczności-najlepsi zostaną nagrodzeni
16. Organizator zastrzega sobie prawo do ewentualnej zmiany regulaminu
OBOWIĄZKI UCZESTNIKÓW ZAWODÓW.
1. Wszyscy zawodnicy powinni postępować zgodnie z regulaminem
2. Od zawodników wymaga się sportowego zachowania. Naganne zachowanie karane będzie dyskwalifikacją
3. Zawodnik do walki przystępuje w koszulce z krótkim rękawem lub na ramiączkach. Zawodnik ma prawo mieć na głowie chustę, opaskę lub inne nakrycie. Jeśli jest to czapka z daszkiem, to do walki obowiązany jest odwrócić ją daszkiem do tyłu
4. Zabrania się:
- korzystać z bandaży, opasek, pasów itp. usztywnień na nadgarstkach, łokciach ręki walczącej
- mieć na ręce walczącej jakiekolwiek przedmioty (obrączkę, bransoletkę lub zegarek)
- żucia gumy
- uczestnictwa w zawodach będąc pod wpływem alkoholu, czy narkotyków
ZASADY WALKI
1. Zawodnicy, których nazwiska zostały wyczytane mają 60 sekund na podejście do stołu. W razie nie stawienia się przy stole zawodnikowi odnotowuje się w tej walce porażkę.
2. Zawodnik po podejściu do stołu powinien przywitać się z przeciwnikiem, a następnie przyjąć pozycję startową.
3. Ustawienie:
- Na komendę "Łokieć na stół" zawodnicy ustawiają się, opierając łokieć ręki walczącej na podłokietniku.
- Uchwyt rąk musi być nad centrum stołu.
- Łokieć może się znajdować w dowolnym miejscu poduszki podłokietnika.
- Uchwyt: dłoń przycięnięta do dłoni przeciwnika, kciuk obejmuje kciuk przeciwnika, kostka kciuka musi być widoczna, nadgarstki wyprostowane.
- Wolną ręką zawodnik trzyma się drążka stołu.
- Przedramię wolnej ręki może, ale nie musi dotykać blatu stołu.
- Barki muszą być ustawione równolegle do bliższej krawędzi stołu.
- Paznokcie musza być krótkie, obcięte tak, aby nie ranić dłoni przeciwnika.
- Ramiona przed startem mogą być pochylone w jedną stronę.
- Bark i głowa nie może przekraczać linii środkowej stołu przed i w trakcie walki.
- Przed startem odległość między barkiem a przedramieniem ma wynosić szerokość dłoni, tak jak odległość między podbródkiem a ręką.
4. Sygnałem do rozpoczęcia walki wydawanym przez sędziego jest komenda: "Gotowi-START".
5. Na zakończenie walki sędzia podaje komendę "STOP", rękoma zatrzymuje dłonie walczących i wskazuje zwycięzcę.
6. Przegrana:
- Przegrywa zawodnik, jeśli jakakolwiek część od naturalnej linii jego nadgarstka do końca palców znajdzie się poniżej poziomu poduszek lub dotknie poduszki.
- Za złamanie zasad w pozycji przegranej (45 stopni od pionu lub więcej) zawodnikowi łamiącemu przepisy zalicza się przegraną.
- Dwukrotny faul.
7. Nie ma limitu czasu na rozegranie walki.
8. Zawodnik otrzymuje faul:
- falstart-rozpoczęcie walki przed komendą "Gotowi-START",
- dyskusję z sędzią,
- utratę wolnej dłoni z rczką stołu,
- ignorowanie komend sędziego,
- umyślnie rozrywa uchwyt,
- zaciska palce umyślnie i złośliwie wbijając paznokcie w dłoń przeciwnika,
- poruszy się przy ustawieniu sędziowskim,
- przyjmie niebezpieczną pozycję,
- uniesie łokieć (oderwie) od podłokietnika,
- zsunie łokieć z podłokietnika,
- przekroczy barkiem lub głową podczas walki linię centraln± stołu,
- pomaga sobie, naciskając na dłoń swoim barkiem, podbródkiem lub głową (niedozwolony kontakt),
- zejdzie barkiem "walcz±cej ręki" poniżej blatu stołu,
- umyślnie pchnie własną rękę w ramie przeciwnika,
- umyślnie spycha łokieć przeciwnika z poduszki,
- niestosowne słownictwo, niesportowe zachowanie,
- zgadza się na postawienie (oparcie) nogi przeciwnika o nogę stołu po swojej stronie, a podczas walki ją spycha,
- jeśli zawodnik podczas walki (po zgłoszonym przed rozpoczęciem walki braku pozwolenia przeciwnika na oparcie stopy o nogi stołu po jego stronie) próbuje się o nie zapierać swoimi nogami
9. Zawodnicy nie otrzymują faulu, jeżeli jednocześnie oderwą łokieć od podłokietnika. Walka zostaje wtedy przerwana i powtórzona.
10. Po otrzymaniu faulu zawodnicy maja 30 sekund na odpoczynek.
11. Ustawienie sędziowskie:
- zawodnicy mają 60 sekund na ustawienie się. Jeśli ustawienie trwa dłużej albo sędzia stwierdzi, że zawodnicy nie ustawiają się, ogłasza "ustawienie sędziowskie",
- w ustawieniu sędziowskim faule są przyznawane za poruszenie (od chwili podania komendy o ustawieniu sędziowskim do komendy rozpoczęcia walki) jakąkolwiek częścią własnego ciała.
12. Rozerwanie:
- po obustronnym rozerwaniu zawodnicy wiązani są pasem,
- rozerwaniem, karanym faulem jest umyślne wyciągnięcie ręki z uchwytu przez jednego z zawodników w pozycji dla niego wygranej, a która nie jest w stanie zakończyć, "dobijając" dłoń przeciwnika do poduszki.
- rozerwanie w pozycji przegranej oznacza przegraną dla zawodnika. Za pozycję przegrana uważa się odchylenie przedramienia od pionu o 45 i więcej stopni.
13. Pozycje niebezpieczne:
- zawodnik skręca tułów, wysuwa bark do przodu bez kontroli wzrokowej dłoni,
- ręka wyprostowana przy jednoczesnym opuszczeniu barku ręki walczącej poniżej linii stołu (w takiej pozycji zawodnik przegrywa walkę).